Anioły biznesu

Starasz się rozkręcić swój biznes? A może jesteś dopiero w fazie rozmyślania, czym zajmie się twoja firma? Jeśli twoje przedsięwzięcie jest ciekawe, innowacyjne, a nie masz wystarczających funduszy z pomocą może przyjść anioł biznesu. Kto to taki? Odpowiedzi poniżej.

Anioły biznesu – definicja

Anioł biznesu (ang. Business angel, angel investor) to osoba, która w zamian za udział w przedsięwzięciach przeznacza swój własny kapitał na finansowanie i rozwój tych przedsięwzięć. Udział w działalności handlowej anioła biznesu trwa około 3-6 lat, ale nie jest to sztywną regułą. Po tym okresie odsprzedaje swoje udziały, stąd zależy mu na wysokim wzroście wartości przedsięwzięcia. W odróżnieniu od funduszy venture capital, które zarządzają pulą środków zgromadzonych w funduszu przez różnych kapitałodawców, anioł biznesu inwestuje własny kapitał. Stąd decyzję o wejściu w przedsięwzięcie podejmują zupełnie samodzielnie, często opierając się na swoich subiektywnych odczuciach i doświadczeniach.

Anioły biznesu w Polsce

Anioły biznesu działają również w Polsce. Skupiają się oni w specjalnych sieciach, które umożliwiają im zachowanie dyskrecji. Takie sieci aniołów biznesu wspomagają przedsiębiorców poszukujących finansowania w kwestii przygotowania projektów, oraz specjalistycznych szkoleń. W Polsce największą siecią aniołów biznesu jest Lewiatan Business Angels, zaś najstarszą jest PolBAN. Wbrew obiegowej opinii anioły biznesu nie inwestują tylko w branżach nowych technologii i internetu. Najlepszym przykładem tradycyjnego biznesu, który wzbudził zainteresowanie jest sieć kawiarni W Biegu Cafe. Właściciel z własnych środków otworzył jedynie dwa punkty, w Krakowie i Warszawie. Dziś z pomocą anioła biznesu ma ich już kilkanaście. Przy wsparciu aniołów biznesu powstały takie przedsiębiorstwa jak Amazon.com, Dell, Apple, Google, czy Starbucks. Przykładami polskich biznesów są wspomniane wcześniej W Biegu Cafe, Homeplex (wystrój wnętrz), Goldenegg (doradcy finansowi), czy Game Technologies (twórcy kostki Dice+).

Anioły biznesu – wady i zalety

Z racji swojej funkcji anioł biznesu ma praktycznie same zalety. Z racji inwestowania swojego kapitału można być pewnym, że będzie dobrym partnerem i wsparciem w biznesie, gdyż jemu też zależy na osiągnięciu sukcesu i zysku ze swoich udziałów. Z racji, że taka osoba jest blisko zarządzających, może szybko reagować na błędne decyzje, lub im zapobiegać. Anioł biznesu to najczęściej przedsiębiorca, jego doświadczenie i umiejętność prowadzenia własnego interesu jest nieoceniona dla początkujących przedsiębiorców. Wadą jest natomiast to, że nie ma ludzi znających się na wszystkim. Stąd można trafić na anioła biznesu, który nie będzie zaznajomiony ze specyfiką projektu, w który inwestuje. Dlatego właśnie anioły łączą się w sieci by wspierać się wzajemnie. Zaletą dodatkową anioła biznesu jest też większe szanse uzyskania kapitału venture capital, którzy inwestują dużo większe środki.

 

Robert Saj